ZŠ B. Hrbka a MŠ Leština
Sokolská 51, 789 71 Leština
Tel.: 739 028 508
Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
TAJEMNÝ SVĚT U TŮŇKY
Motto: ,,Co je krásy kolem nás!“
Platnost od 1. 9. 2023 Doplněn – aktuální verze od 1.9.2024
O B S A H
3.1 Věcné
3.2 Životospráva
3.3 Psychosociální
3.4 Organizace
3.5 Řízení MŠ
3.6 Personální a pedagogické zajištění
3.7 Spoluúčast rodičů
3.8 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími
potřebami
3.9 Podmínky vzdělávání pro děti nadané
3.10 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let
3.11 Podmínky pro vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého
jazyka
Oblasti předškolního vzdělávání, jejich záměr
Stimulační program „Maxík“
Podpora a rozvoj hodnot v etické a morální oblasti
I. Identifikační údaje mateřské školy
Název školy: ZŠ B. Hrbka a MŠ Leština,
příspěvková organizace
Adresa školy: Sokolská 51, 789 71 Leština
Ředitelka školy: Mgr. Jana Řeháková
Zástupce ředitelky pro MŠ: Eva Gronychová
Číslo telefonu: 739 028 508 - MŠ
739 028 500 - ZŠ
605 108 722 - ŠJ
Datová schránka: 8kzmjtx
Zpracovatelé ŠVP: kolektiv učitelek MŠ
Provoz MŠ: 6.00 hod. - 16.00 hod.
Zřizovatel školy: Obec Leština
Počet pedag. pracovnic: 4 (+ asistentky pedagoga dle potřeby)
Počet provoz. pracovnic: 1
Počet tříd: 2
IČ: 70 98 54 72
Stravování: zajišťuje školní jídelna – součást MŠ
Prezentace: e-mail: ms.lestina @seznam.cz, web: www.zs-lestina.cz
II. Charakteristika školy
Vize
Vychovávat dítě s pozitivním přístupem k přírodě, člověku i k sobě samému.
Vychovávat zdravě sebevědomou a samostatnou osobnost dítěte s rozvinutými vyššími city mravními a estetickými, se schopností aktivně se zapojit do dalšího vzdělávání a do života současné i budoucí společnosti.
Vytvořit pro děti pestré, nápadité a harmonické prostředí s přátelskou atmosférou mezi dětmi i dospělými. Našimi hlavními zásadami jsou otevřenost, vstřícný a příkladný vztah k dětem a tolerance.
MOTTO:
„Předškolní vzdělávání má usnadňovat dítěti jeho další životní
i vzdělávací cestu a MŠ má být místem bezpečí, jistoty
a pozitivních mezilidských vztahů.“
Naše MŠ je součástí subjektu ZŠ B. Hrbka a MŠ Leština, jehož ředitelkou je Mgr. Jana Řeháková.
Je situována uprostřed vesnice a byla postavena v roce 1978 jako jednopodlažní, dvoutřídní.
MŠ disponuje dvěma třídami s hernami. Součástí školy je kuchyň.
Budova je částečně podsklepena – v provozní části kuchyně.
1. třída v přízemí prošla rekonstrukcí a z části třídy byla zbudována školní jídelna pro žáky a personál ZŠ. V současné době je jídelna využívána také předškolními dětmi MŠ v době oběda.
Touto přestavbou se změnila dispozice I. třídy - Rosničky a z kabinetů byla zazděním vybudována ložnice na polední odpočinek. Třída Rosničky má menší herní prostor, proto je kapacita třídy naplněna do 20 dětí.
Každá třída má svoji šatnu, umývárnu a WC.
ROSNIČKY v přízemí, 2. třída, označena SKOKANI, v 1. patře budovy.
Ve třídě jsou vždy dvě učitelky a podle situace a potřeby jedna školní asistentka či asistentka pedagoga (personální zastoupení je uvedeno v Ročním plánu MŠ).
Každý rok jsou třídy vybaveny novými prvky, nábytkem a jsou renovovány starší komponenty.
Školu obklopuje rozlehlá zahrada s herními prvky a odpočinkovou či pracovní plochou se zastřešením s označením podle projektu „Přírodní zahrada“.
Nedaleko školy je Sokolovna, která je využívána na vystoupení a akce pořádané obcí. Její zahrada slouží dětem k hrám či cvičení.
Budova disponuje sklady na pomůcky, výtvarný materiál, úklidové potřeby, místností pro práci školnice, šatnou pro personál, kanceláří a sociálním zařízením pro personál v obou patrech.
MŠ je zabezpečena videotelefonem a zvonkem do jednotlivých tříd a splňuje tak bezpečnostní požadavky pro klidný chod školy.
V MŠ je zaměstnáno celkem 11 zaměstnanců, z toho 4 kvalifikované učitelky, podle možností školní asistentka, asistentky pedagoga, školnice, 2 kuchařky a vedoucí školní jídelny.
Všechny učitelky jsou kvalifikované ve svém oboru, umí podněcovat v dítěti radost z učení a poznávání. Školu dělá ale celý kolektiv. Naší prioritou jsou spokojené děti, dobré vztahy uvnitř školy, a to jak s rodiči, tak i se zřizovatelem a veřejností.
Budova školy je cihlová. Prostory MŠ jsou využity dle potřeb dětí a personálu. Do MŠ se vchází velmi prostornou prosklenou halou. Ta slouží, mimo jiné, k výstavám výtvarných prací dětí ze školky a ZŠ. Dále se v ní setkáváme u vánočního stromečku při slavnostním předáváním vánočních dárků, atd. V hale je nově umístěna „KNIHOBUDKA“ a „HRAČKOBOX“, což umožňuje lepší využití prostoru a je přínosné pro děti i rodiče.
Třídy
Každá třída je vybavena klavírem.
Je vybavena dvěma pískovišti, „hmatovým chodníkem“ a přírodním proutěným „iglú. Zahrada byla nově osázena keři a zakrslými třešněmi. Děti mají k dispozici věž s průlezkou, lezeckou stěnou a skluzavkou, využívají kolotoč a starší dřevěný vláček. K lezení jim slouží i spodní větve velkého smrku, který zabezpečuje na zahradě potřebný stín. Prvek „Přírodní zahrada“ umožňuje dětem práci u stolečků pod zastřešením a ranní i odpolední svačiny v letních dnech. Pro spontánní pohyb dětí je využíván velký travnatý prostor, na kterém jsou umístěny dva basketbalové koše a houpadla. Vybavení je starší a opotřebované. Dětem je zajišťován pitný režim, který na zahradu ve várnici chystá školnice - děti chodí pít ke stolečku samy, kontrolu zajišťují učitelky. Zahrada je osázena stromy a keři, které děti v průběhu roku sledují a pozorují květenu. O školní zahradu se starají zaměstnanci OÚ Leština. Na zahradě se také nachází venkovní domek na uskladnění hraček a odrážedel a dvě starší dřevěné bedny na hračky na pískoviště. V létě využíváme vodní hračky a bazénky.
Plánujeme obnovení herních a sportovních prvků k účelnému využití pobytu venku.
Hlavním úkolem je vyvedení pitné vody na zahradu.
Je rozsáhlá a pravidelně doplňována. Děti mají k dispozici knihy i leporela, která jsou umístěna na vhodném a pro ně přístupném místě v obou třídách. Jsou vedeny k prohlížení knih a pěknému zacházení s nimi. Denně jim učitelky předčítají nebo vypráví pohádky. Pro učitelky je knihovna doplňována o odbornou literaturu vždy k aktuálnímu problému či pro inspiraci ke vzdělávací práci s dětmi.
Pro tyto účely byla nově zakoupena pojízdná knihovna do třídy Rosničky.
Je k dispozici v obou třídách. Třídy jsou vybaveny interaktivní tabulí, rádiem s CD a USB přehrávačem. V kanceláři je k dispozici tiskárna se skenerem a kopírkou. Ve třídě Skokani mají děti k dispozici robotické včelky a učí se s nimi programovat. Interaktivní tabule využíváme k edukativním programům, které kupujeme i vytváříme v rámci programu a výchovně vzdělávacích plánů. Děti mají možnost pozorovat ptáky a zvířata přímo v záchranných stanicích na yutube a seznamovat se s přírodou a ŽP i jinou formou.
Škola má své webové stránky, které jsou průběžně aktualizovány.
Plánujeme zřídit informační web pro rodiče – Twigsee.
všech prostor je zajištěna školnicí a zaměstnanci OÚ Leština.
Všechny vnitřní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů.
V roce 2022 bylo zrenovováno zázemí pro personál novými vestavěnými skříněmi a pořízena
vestavěná skříň na lůžkoviny v ložnici malých dětí, pořízen nový botník s šatními lavicemi pro
větší děti. Také umývárny byly vybaveny nástěnnými zásobníky na mýdla a papírové utěrky.
V roce 2024 byly zakoupeny nové věšáky na ručníky a vyměněny nevyhovující dveře v interiéru.
Dále byl nakoupen nový nábytek do třídy Rosničky.
Záměry dle schválení rozpočtu zřizovatelem:
i pítko a venkovní WC (dlouhodobě)
3. 4. ORGANIZACE
Poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený.
Do denního režimu jsou pravidelně zařazována ozdravná opatření, kterými děti vedeme ke zdravému životnímu stylu :
V mateřské škole je řízení postaveno na osobních kontaktech a vzájemné dohodě. Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny. Své osobní úkoly plní pracovníci průběžně. Zaměstnanci jsou zapojeni do řízení MŠ, je jim ponechán dostatek pravomocí a je respektován jejich názor. Všichni pedagogičtí pracovníci se podílejí na rozhodování o základních otázkách školního programu. Školní vzdělávací program zpracovává vedoucí učitelka společně ve spolupráci celého kolektivu pedagogů. Hospitační činnost je naplánována. Vnitřní informační systém je zajištěn formou pedagogických porad 3/4 - krát ročně/. Vnější informační systém využívá pravidelných informací na nástěnkách ve škole, v obci, třídních schůzek či obecního zpravodaje. Rodiče mohou kdykoli konzultovat své problémy individuálně s třídní učitelkou. Nároky rodičů jsou respektovány, oceňujeme i zapojení rodičů do života školy. Silnou stránkou naší školy je dobrý pracovní kolektiv a dobrá spolupráce mezi MŠ a ZŠ. Máme také kvalitní spolupráci se zřizovatelem. Školení BOZP a PO je prováděno lektorem SIBP nebo ředitelkou školy. Evakuační plán CO a signály CO jsou vyvěšeny na chodbách. Provozní porady se uskutečňují dle potřeby. Péče o odborný růst a vzdělávání pedagogických pracovnic probíhá formou seminářů v Šumperku, Zábřehu, Olomouci a v Praze. Velký důraz klademe na týmovou práci, vzájemnou spolupráci a vytváření důvěry, otevřenosti a přátelství.
Každoročně je zpracován Roční plán s podrobnými úkoly pedagogických pracovnic na dané období a s aktualizacemi ohledně personálu.
Kultura školy je na dobré úrovni. Zaměstnanci svým chováním, názory a veřejnou prezentací přispívají k dobrému jménu naší školy a vytvářejí tak i velmi příjemné klima na pracovišti.
Spolupráce se zřizovatelem je velmi dobrá, vstřícná z obou stran.
Spolupráce s rodiči
Vytváříme a rozvíjíme vztahy založené na rovnocenném partnerství, oboustranné důvěře a otevřenosti, podporujeme a oceňujeme vzájemnou vstřícnost, porozumění, respekt a ochotu spolupracovat s cílem prohloubit vzájemné výchovné působení. Sledujeme konkrétní potřeby dětí i jejich rodičů, snažíme se jim porozumět a v rámci možností jim i vyhovět. Rodiče mají možnost podílet se na dění v MŠ. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v MŠ děje. Učitelky pravidelně informují rodiče o prospívání dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení, a to na základě jejich zájmu. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. Mají možnost kdykoliv si domluvit konzultaci s ředitelkou či učitelkou. Dále učitelky chrání soukromí rodiny, zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad. Pokud je nutné řešit nečekané situace, vždy problém konzultují s ředitelkou, ta si s rodiči domluví schůzku. Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě. Máme na paměti, že jsme doplňující článek a rodina a její vedení je na prvním místě. Nabízíme rodičům odbornou literaturu. Informujeme rodiče o tom, co právě děti prožívají, zveřejňujeme integrované bloky, kde jsou přijatelně pro rodiče zdůrazněny cíle, kompetence, činnosti, ale i písně a básně, které se v tomto integrovaném bloku učily. Sledujeme konkrétní potřeby rodin, snažíme se jim porozumět, a když je to v zájmu dítěte, vyhovět jim. Začleňovat - vtáhnout postupně rodiče do projektů /návštěvy v zaměstnání, četba dětem v MŠ atd/.
Mateřská škola svým programem rodinnou výchovu doplňuje, podporuje a spolupráci směřuje
k tomu, aby co nejvíce napomáhala zdravému všestrannému vývoji dítěte. Je společenstvím,
ve kterém jsou rovnocennými partnery učitelky, děti a jejich rodiče s tím, že dítě respektují jako
jedinečnou osobnost se svými potřebami a právy.
Informační systém školy
Vyhláška MŠMT č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných.
Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření pro děti. Ta jsou v MŠ zařazena podle školského poradenského zařízení/ŠPZ/ a přiznaného stupně podpory.
Podpůrná opatření se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (dále jen PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ . Začlenění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů stanoví Příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
1) Pojetí vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními
Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je třeba jejich naplňování přizpůsobovat tak, aby maximálně vyhovovalo dětem, jejich potřebám i možnostem. Snahou pedagogů je – stejně jako ve vzdělávání dětí, které speciální vzdělávací potřeby nemají – vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti.
Při plánování a realizaci vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je třeba mít na zřeteli fakt, že se děti ve svých individuálních vzdělávacích potřebách a možnostech liší. Účelem podpory vzdělávání těchto dětí je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti. Při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami učitel zahrnuje do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření. Podpůrná opatření prvního stupně stanovuje mateřská škola. Od druhého stupně podpory jsou podpůrná opatření stanovována školským poradenským zařízením (dále jen ŠPZ) po projednání se školou a zákonným zástupcem dítěte. Pravidla pro použití podpůrných opatření školou a školským zařízením stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb.
Pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je ŠVP podkladem pro zpracování PLPP a pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně podkladem pro tvorbu individuálního vzdělávacího programu (dále jen IVP). PLPP zpracovává škola samostatně, IVP zpracovává škola na základě doporučení ŠPZ.
Důležitou podmínkou úspěšnosti předškolního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je nejen volba vhodných (potřebám dětí odpovídajících) vzdělávacích metod a prostředků, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními, ale i uplatňování vysoce profesionálních postojů učitelů i ostatních pracovníků, kteří se na péči o dítě a jeho vzdělávání podílejí.
V mateřské škole se budeme snažit o vytvoření podmínek pro jejich pozitivní přijetí. K tomu je nutné navázat úzkou spolupráci s rodiči všech dětí a spolupracovat s dalšími odborníky a využívat služby školských poradenských zařízení.
2) Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole
Pokud školské poradenské pracoviště konstatuje, že se jedná o dítě s potřebou podpůrných opatření, postupuje škola podle stanovených doporučení. V případě, že je navrženo jako podpůrné opatření vzdělávání dítěte podle individuálního vzdělávacího plánu, zajistí ředitelka školy písemný informovaný souhlas zákonného zástupce dítěte. Třídní učitel připraví návrh IVP a konzultuje jej s ŠPZ. Individuální vzdělávací plán obsahuje všechny náležitosti, stanovené v příloze č. 2 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.
IVP umožňuje u dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními, za podmínek stanovených školským zákonem a vyhláškou č. 27/2016 Sb., upravovat očekávané výstupy vzdělávání.
V případě, že dítě již přichází s vyjádřením s PPP nebo SPC, vypracovává učitelka IVP ve spolupráci s ŠPZ.
3) Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podmínky pro vzdělávání dětí musí vždy odpovídat individuálním potřebám dětí, a to v oblasti věcného prostředí, životosprávy dětí, psychosociálního klimatu, organizace vzdělávání, personálního a pedagogického zajištění i spolupráce mateřské školy s rodinou.
Při zjišťování vzdělávaní dětí se speciálně vzdělávacími potřebami, mateřská škola úzce spolupracuje s PPP v Šumperku a SPC v Mohelnici. Společně řešíme návrhy na pedagogického asistenta, konzultujeme individuální vzdělávací plán, odklady školní docházky u předškolních dětí nebo předčasný nástup do základní školy u dětí mimořádně nadaných.
Pro úspěšné vzdělávání těchto dětí škola umožní:
Děti nadané - snažíme se o včasné objevení a včasnou identifikaci. Reagujeme na speciální vzdělávací potřeby těchto dětí a vytváříme pro ně vhodné podmínky. Nabízíme jim další aktivity dle jejich zájmu a mimořádných schopností. Spolupracujeme s rodiči těchto dětí a v případě potřeby a požadavků rodičů s dřívějším nástupem dítěte do ZŠ také s PPP v Šumperku. Doporučenými hračkami a pomůckami je rozvíjen dětský potenciál.
Externě budou včas zpracovány materiály přístupu a rozvoje nadaného dítěte, které budou, v případě potřeby využity.
Rámcové cíle a záměry vzdělávání obsažené v RVP PV jsou vhodné i pro vzdělávání dětí od 2 do 3 let. Dvouleté děti mají silnější potřebu vazby na dospělou osobu, učitelka se stává zástupcem rodiče. Dvouleté děti se učí především hrou, nápodobou, situačním učením a vlastním prožitkem. Potřebují pravidelné rituály, pozornost udrží krátkou dobu. Větší prostor je věnován volným hrám a pohybovým aktivitám. Mateřská škola je připravena na vzdělávání dětí od 2,5let, podle počtu dětí. Je částečně vybavena hračkami a pomůckami pro tyto děti, prostředí a naplněnost třídy poskytuje dostatečný prostor pro volný pohyb a hru dětí. Vybavení pro zajištění hygieny dětí se uzpůsobuje jejich potřebám. V našich kritériích přijímání dětí není zařazeno přijímání dvouletých dětí, ale dle možností, kapacity a potřeby rodičů přijímáme 2,5 leté děti pouze v omezeném počtu vzhledem ke kapacitě třídy.
Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládají spontánní činnosti nad řízenými. Nejčastěji uplatňujeme individuální nebo skupinovou formu činností. V plné míře akceptujeme vývojová specifika (individualizace a diferenciace). Při plánování vzdělávací nabídky pro děti mladší tří let vycházíme z jednoduchých principů:
Při vzdělávání dětí od dvou do tří let maximálně využíváme metody práce vhodné pro tuto věkovou kategorii:
Máme v plánu dle materiálních, organizačních, personálních a finančních možností:
11. JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA DĚTÍ S NEDOSTATEČNOU ZNALOSTÍ
ČESKÉHO JAZYKA
Děti-cizinci a děti, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí, potřebují naši podporu při osvojování českého jazyka. Pokud rodiče sami neovládají český jazyk na úrovni rodilého mluvčího, nemohou své děti v poznávání českého jazyka přímo podpořit a děti se ocitají ve znevýhodněné pozici. Při práci s celou třídou bereme v potaz, že se v ní nacházejí i děti, které se český jazyk učí jako druhý jazyk. Uzpůsobujeme tomu didaktické postupy a děti cíleně podporujeme v osvojování českého jazyka. Zvláštní právní úprava platí pro mateřské školy, kde jsou alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání.
Při přechodu na základní školu by děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka měly mít takové jazykové a sociokulturní kompetence v českém jazyce, které jim umožní se zapojit do výuky a dosáhnout školního úspěchu. Podpůrným materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání, který lze využívat při individualizované práci s dětmi s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy.
Naše MŠ je dvoutřídní. První třída je menší, protože z části byla vybudována školní jídelna
se samostatným vchodem a sociálním zařízením. Jsou zde zařazeny děti 2,5-4 leté. Třídu vedou dvě kvalifikované učitelky a školní asistentka (dle možností) či asistentka pedagoga.
Druhá třída je pro děti 4 -7leté, zde pracují také dvě kvalifikované učitelky s asistentkou pedagoga, pokud je přiznána k dítěti.
Naše třídy jsou homogenní. Rozdělení do tříd je podle data narození. Na přání rodičů se snažíme
v některých jiných požadavcích vyhovět.
V první třídě jsou obě učitelky přítomny již před pobytem venku na převlékání dětí, na obědě a při chystání na odpočinek dětí.
Při řízených a spontánních činnostech pomáhá školní asistentka nebo asistentka pedagoga.
V druhé třídě je souběžné působení obou učitelek od počátku řízené činnosti do doby počátku poledního odpočinku dětí.
V případě výletů, nadstandartních činností či opuštění MŠ jsou vždy přítomny učitelky podle potřeby a počtu dětí.
Do MŠ jsou přijímány děti podle vnitřní koncepce Přijímání dětí do MŠ a je plně v kompetenci ředitelky školy. Přijímání probíhá ve správním řízení, ve kterém o přijetí /nepřijetí/ dítěte rozhodne ředitelka ZŠ v souladu se stanovenými kritérii přijímání a dle zvážení situace a podmínek školy. O termínu zápisu je veřejnost včas informována v místním zpravodaji, vyhlášením v rozhlase a v prostorách mateřské školy.
O výsledku zápisu jsou rodiče písemně informováni ředitelkou ZŠ.
Přednostní kritéria:
Povinné předškolní vzdělávání
v odůvodněných případech zvolit, že bude individuálně vzděláváno.
dítěte povinen toto oznámení učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku.
ode dne, kdy bylo oznámení o individuálním vzdělávání dítěte doručeno řediteli školy, kam
bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.
a případně doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání
na druhou polovinu listopadu a náhradní termíny na první polovinu prosince.
V. Charakteristika vzdělávacího programu
1. PŘEDSTAVENÍ PROGRAMU
Koncepce a filozofie školy – zaměření:
Snažíme se naplňovat zásady tolerance, otevřenosti a osobního příkladu.
1. Respekt (tolerance) – je pro naši školu první ze tří součástí jejího fungování. Chápeme jej, jako nutnou součást dnešního světa, světa výchovy především. Přináší nám možnost otevřeně se vyjadřovat a přijímat názory, debatovat nad nimi, přičemž vyslovení těchto názorů nikoho nenutí k jejich přijímání, k souhlasu. Chceme se o výchově v rodině i ve škole otevřeně bavit s rodiči, společně hledat nejvhodnější cesty a promýšlet další kroky. Vzájemný respekt je základním stavebním kamenem vztahu našeho personálu, dětí, rodičů, komunity žijící v okolí školy a spolupracujících subjektů. Samozřejmostí je respekt k odlišnostem.
2. Otevřenost – chceme působit na okolí jako otevřená organizace. Jsme nakloněni novým myšlenkám a úvahám. S dobrým nápadem může přijít kdokoli – pedagog, pracovník školy, rodič i dítě. Otevřenost v jednání s rodičem – hledání společných cest při řešení specifických i obvyklejších problémů. Školka je otevřena veřejnosti.
3. Osobní příklad – všichni zaměstnanci školy mají na paměti, že osobní příklad je v naší škole nejdůležitější vzdělávací a výchovnou metodou. Přáli bychom si, aby toto přijali za své i rodiče našich dětí. Osobní příklad neznamená však pouze kladné a vyhovující chování, ale i přiznání chyby, omluvu či vhodné řešení konfliktu – nedílné součásti osobních vztahů
Školní vzdělávací program (dále jen ŠVP) je platným dokumentem pro výchovně vzdělávací činnosti v mateřské škole. Obsah vzdělávací práce je vytvářen za účasti všech pedagogických pracovnic. ŠVP je dokument závazný pro všechny pedagogické pracovnice i všechny ostatní zaměstnance mateřské školy. ŠVP je dokument otevřený a je podkladem pro třídní vzdělávací programy (dále jen TVP).
Hlavní cíle RVP PV
1. Rozvíjení dítěte a jeho učeni
2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící ve svém okolí
Našim cílem je :
Oblast komunikačních dovedností a podpora čtenářské gramotnosti
Oblast předmatematických představ
Oblast logopedické prevence
Spolupráce s rodiči, veřejností a ostatními subjekty
Hlavním cílem je vytvořit dětem takové prostředí, kde se budou cítit bezpečně a kde budou respektovány, což jim umožňuje chovat a vyvíjet se zcela přirozeně. Rozvíjet samostatné a zdravé sebevědomí dětí cestou přirozené výchovy, položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb. Cílem vzdělávání je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň přizpůsobit se životu v sociální komunitě. Veškeré úsilí všech zaměstnanců školy směřuje k tomu, aby zde dítě bylo šťastné, spokojené a úspěšné. Chceme, aby dítě, které odchází z naší mateřské školy, bylo optimálně rozvinuté na základě svých možností a zájmů, a to po stránce tělesné, psychické a sociální, aby později jako dospělý člověk mohlo prožívat plnohodnotný a smysluplný život.
Při práci s dětmi uplatňujeme odpovídající metody a formy práce. Využíváme metody prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, v dostatečné míře zařazujeme situační učení založené na vytváření a využívání situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí, významnou roli hraje spontánní sociální učení založené na principu nápodoby.
Střídáme aktivity spontánní i řízené, frontální, skupinovou i individuální práci s dětmi. Při nich vnímavý pedagog pozná stupeň osobnosti dítěte. Poznáváme, jak dalece je dítě schopné se soustředit, být pozorné, tvořivé a nápadité, jak řeší neúspěch či prohru.
Z hodnocení a z evaluace pedagogů vyplývá, že vztahy mezi dětmi se zhoršují a proto je potřeba se na tuto oblast soustředit nejvíce. Využijeme komunitního kruhu, který je pro sebehodnocení dětí vhodný a dá se využít na jakékoli hodnocení nebo prožitkovou událost.
Pohled T. G. Masaryka na školu a učitele:
Zdůrazňoval, že škola má být demokratická a že vzájemný vztah učitele a žáka má být vztahem důvěry. Žák se nesmí učitele bát, ani mu projevovat přemrštěnou úctu. Učitel má být žákovi autoritou. Autorita učitele by se neměla opírat o despotizmus, ani o tresty. Měla by vycházet z laskavosti, z jeho znalostí a pedagogického působení.
1. Přehled integrovaných bloků - Integrované vzdělávání zahrnuje celou osobnost dítěte, přináší mu poznatky a dovednosti, podporuje chápání vzájemných souvislostí, umožňuje dítěti orientovat se ve světě, který je obklopuje. Učitelka vybírá témata z integrovaných bloků tak, aby během roku zbytečně neopakovala stejná, aby byly pro třídu aktuální a souvisela s přirozeným poznáváním, které děti obklopuje. Není nutné dodržet posloupnost dle ŠVP, ale je třeba, aby třída zařadila do svého programu všechny integrované bloky.
Vzdělávací obsah je zpracován v 5 integrovaných blocích, které jsou rámcové, nastiňují cíle a záměry, stručnou charakteristiku vzdělávací nabídky a jejich rozpracování bude předmětem třídního vzdělávacího programu. Současně s tím budou vstupovat do třídního vzdělávacího programu doplňkové programy.
Součástí vzdělávání je od října 2023 stimulační program „MAXÍK“, využíván hlavně cele pro předškolní děti a děti s odloženou školní docházkou.
Je to doplňkový program, ve kterém jsou vyškoleny pedagogické pracovnice a mohou ho tak využívat. V rámci tohoto programu je zavedena i „Diagnostika“.
Stimulační program „Maxík“pro předškolní děti a děti s odloženou školní docházkou je zpracován v příloze i s pracovními listy. Je začleněn do režimu dne a organizace dne.
Funkcí TVP je, aby si učitelka časová témata upravila dle potřeby dětí.
Integrovaný blok je sestaven z pěti témat. Jednotlivá témata obsahují návrhy podtémat, která jsou dále učitelkou rozpracována podle podmínek a věku dětí na hry a zábavné činnosti. Dítě by mělo mít možnost získávat potřebné dovednosti, poznatky a postoje, poznávat žádoucí hodnoty.
Integrované bloky:
I. SVĚT SE NÁM MĚNÍ PŘED OČIMA
II. ZASNĚŽENÁ TŮŇKA
III. U TŮŇKY TAJÍ LEDY
IV. SLUNCE HŘEJE, ŽABKA SE SMĚJE
V. ŽABKY SLAVÍ CELÝ ROK
– témata zařazována průběžně do ostatních integrovaných bloků
I. SVĚT SE NÁM MĚNÍ PŘED OČIMA
Blok směřuje k seznamování dětí mezi sebou, s učitelkami, s ostatními pracovníky školy
(a odpovídajícím chováním), se značkou a režimem MŠ, na tvoření třídních pravidel a jejich dodržování. Další částí se blok soustředí na širší mezilidské vztahy a jejich prožívání v dětském světě. Nezapomínáme na kamarády, rodinu, ale i celý svět. Děti se v tomto období v MŠ adaptují
(je třeba individuální přístup) a vedeme je k samostatnému zvládání sebeobsluhy.
Tematický blok vhodný pro adaptační období, tvoření kolektivu v MŠ, poznávání barev, zdravého životního stylu, zákonitosti počasí a tradic vesnice. Je zaměřen na změny, které se na podzim kolem nás neustále dějí. Podněcuje děti k jejich vnímání a hovoru o nich, k poznávání přírody a seznamování s novými technikami tvoření. Vede děti k poznávání změn a rozlišností a také k jejich toleranci. Vybereme nejkrásnější listy na ozdobu celé školky, budeme se často dívat z okna a pozorovat počasí. A nebudeme si o všem jen povídat – zapojíme vlastní fantazii při práci s různými přírodními materiály, při hrách s ovocem a zeleninou.
NABÍDKA PODTÉMAT:
Žabky se seznamují Poznáváme školku Jak mít kamarády?
Cítím se tady hezky a bezpečně – bezpečí…
Ve školce se ničeho nebojím – pocity, emoce
Tvoříme pravidla – lidská společnost a práva všech
Podzimní zahrada, není žádná záhada Moje tělo – rodina a já Jíme zdravě Co nabízí les (plody podzimu, zvířata) Barvy kolem nás
Rozmary počasí Pouštíme draky
Zaměřeno na:
* rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
* seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
* osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a
rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
* posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
* rozvoj prosociálních postojů - rozvoj a zvládání sebeobsluhy a hygienických dovedností
* rozvoj a posilování přirozených poznávacích citů
* rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto
společenství uznávané
* rozvoj tvořivosti, představivosti a fantazie
* vytváření a rozvoj prosociálních postojů
* rozvoj a užívání všech smyslů
* rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
* zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky (trhání, střihání, nalepování, práce s
přírodninami…)
* rozvoj řečových schopností i jazykových dovedností receptivních i perceptivních
* rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
* rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte
(stolování, hygiena)
Vzdělávací nabídka:
* aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí MŠ, podpora dětských přátelství,
* lokomočně pohybové činnosti/chůze, běh/,jednoduché sebeobslužné činnosti,
* dostatek různých příležitostí ke komunikaci, pozitivní vzory chování,
* zdravotně zaměřené činnosti- uvolňovací cviky,
* činnosti poskytující estetické zážitky, účast dětí na vytváření pravidel soužití ve třídě,
* přirozené poznávání přírodního prostředí,
* modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhého, námětové hry
* aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi / kamarádství/,
* motivovaná manipulace s různými surovinami,
* činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému- půjčit hračku,
* poznávací činnosti zaměřené na zdraví, hry procvičující orientaci v prostoru,
* osvojení si poznatků o přírodě, sociální hry, řešení konfliktů dohodou,
* práce s obrazovým materiálem, chápání základní matematické pojmy,
* základní společenské návyky, seznámení s lidovou slovesností,
* pěstitelské činnosti, konstruktivní a grafické činnosti,
* přímé pozorování přírodních jevů- vycházky do přírody, jednoduché úkony s předměty,
* záměrné pojmenování vlastností /vůně, chuť/,
* hudební a hudebně pohybové hry,
* vyprávění, poslech čtených pohádek, sledování divadelních pohádek, mimické vyjádření nálad,
* experimentování s barvami, s výtvarným materiálem, manipulační činnosti, slovní hádanky,
nápodoba tvarů graficky
Zaměříme se na kompetence, které by mělo dosáhnout dítě ukončující předškolní vzdělávání:
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence sociální a personální
Kompetence činnostní a občanské